Jdi na obsah Jdi na menu

Jawa 250 1939

Historie:
   Janečkova zbrojovka přechází koncem 20. let na výrobu motocyklů. V roce 1929 koupil Janeček licenci od německého Wandereru. Spojením počátečních písmen Janeček a Wanderer vzniká slavný název Jawa. Tato historie je samozřejmě známá. Od roku 1932 se vyrábí licenčně motor Villiers a tak vzniká první Jawa 175. V roce 1934 přichází Jawa s licenčním automobilem DKW označeným Jawa 700. V témže roce je představena čtyřtaktní Jawa 350 SV. V roce 1935 přichází novinka. Vzniká Jawa 250, která byla natolik oblíbená, že s tímto obsahem vydržely jednoválcové Jawy ve výrobě jěště další desítky let. 
Popis:
   Rám nové Jawy vycházel z osvědčené 175 ky. Šlo o dvojitý ocelový lisovaný rám sešroubovaný k sobě. Přední vidlice byla opět lisovaná opatřená centrálním pružícím perem a třecími tlumiči. Palivová nádrž byla sedlová, chromovaná a pojala 10. litrů pohonné směsi benzinu a oleje v poměru 1:25. Zadní kolo bylo neodpružené. Sedlo bylo odpruženo dvěma válcovitými pružinami. Elektrická soustava byla řešena šestipolovým dynamem v setrvačníku o výkonu 35 wattů a zároveň magnetkou umístěnou tamtéž. Osvětlení tvořila dvouvláknová žárovka Bilux o výkonu 25/25 wattů. Některé motocykly mohly být na přání vybaveny baterií, elektrickou houkačkou, tachometrem, chránícím kolem, nosičem, případně druhým sedlem pro spolujezdce. Převodovka byla stejná s typem 175 speciál. Byla třístupňová, oddělená od motoru. Byla ovládána rukou na pravé straně, zprvu pákou od motoru, později kulisou na nádrži. Na přání mohlo být řazení nožní. Spojka byla dvoulamelová třecí, suchá.
    Motor byl dvoutaktní jednoválcový o objemu 248 ccm (vrtání 63 mm, zdvih 80 mm). Při 3850 ot. dával 9 koní. V prototypech se zkoušel motor Villies s křížovým vyplachováním. Záhy byla zakoupena licence od německé firmy DKW patentu Schnürle s vratným vyplachováním. Motor je dvouvýfukový, litinový válec má silné žebrování, píst je z hliníku, hlava motoru též. V hlavě motoru je dekompresor. Motor měl kompresní poměr 1 : 6. Primární převod byl řetězem v olejové lázni. Klikový hřídel byl lisovaný, uložený na valivých ložiskách. Výfuky se přidělávaly pomocí příruky. U novějších modelů byl mírně upraven motor a výfuky se začaly přidělávat pomocí přívlečné matice. Původní plochý tlumič výfuku byl nahrazen v r. 1937 typickými rybinami.
   Motocykl se postupně vylepšoval a zdokonaloval. Původní karburátor Zenith použitý u výr. čísel 67 100 – 69 900 byl nahrazen  typem Amal. (č. 71 001 – č. 80 000). Od výrobního čísla 86 001 se montoval karburátor Gratzin.
   V omezeném množství byl vyroben horský typ Jawa 250. Vně klikové skříně u řetězového kola primárního převodu byl přišroubován druhý setrvačník motoru. Sloužil k tomu, aby motor neztrácel rychle otáčky při jízdě do stoupání. 
   V roce 1939 přichází nová 250 označená Duplex Blok. Vyrobili pouze cca 1000 kusů. Měla převodovku v bloku s motorem. Šlo o zcela nový typ, který po válce nahrazen slavným Pérákem.
   Motocykly Jawa 250 vyrobené před válkou jsou velmi oblíbené, relativně rozšířené mezi sběrateli. Dobře se renovují, lze zakoupit řadu kopií původních dílů.
   Motocykly Jawa 250 Speciál byly rovněž používány k závodům motocyklů. Upravovali si je různí soukromí jezdci. Předmětem úprav byl samozřemě motor a brzdy. Těchto strojů se rovněž několik dochovalo.

 
text: T.K.
technická data a více fotografií tohoto typu vozidla najdete na: